“
Martyn Last's weiße Reliefs und große Zeichnungen verbreiten eine Art Zauber. Einen eher optischen als verbalen Zauber, welchen man mit dem Auge fühit und welcher durch ein eigens zu diesem Zwecke geschaffenes künstliches Zusammentreffen realer Welt mit Formen oder Formaten der Kunst entsteht. Last geht es um Suche des Universellen im Banalen, Billigen, Chaotischen. Er findet Anhānger, Souvenire, Talismänner, Anstecker, Schnickschnack, Biblischen, Neuartigkeiten und Utensilien, die überall existieren. Durch das Sammein sowie zufällige Anordnen widmit Last seine Aufmerksamkeit der Überraschung sowie dem Klischee.
”
Galerie Suzanne C. Walther, Stuttgarter Zeitung 1997
“
Bad Quality A fading memory: working in Southern India trying to produce an artist book and some screen-prints. Rajeev takes me in the blistering sun, a dusty road with walled and fenced houses on both sides, somewhere past the next junction is the house of the printer who might arrive at least an hour late, if at all from luncheon. But while waiting we can look inside the workshop at the back of the house. The place is completely covered with printing ink in all imaginable colors. Two sari-ed lady's are sitting next to each other giggling and sorting out paper for their coming printing session of screen printed business cards. I could't help noticing the blue finger marks on the white paper. Oh how I love this casualness for material things.
”
Martyn Last, The Millais Gallery 2003
“
Most recently, in March 2015 I produced another paper-based participatory work in Siglufjödur, Iceland, called the “One brush-stroke paintings”. For this installation, I constructed several large paint brushes (made up of 10 to 20 individual brushes), to be used on rolls of paper which were draped over a table. This piece, which was done by visitors to the exhibition, gave a more sculptural perspective to the way in which we look at abstract painting. Interestingly, the resultant work closely resembled Icelandic landscapes.
”
Martyn Last, The Dieter Roth Academy. 2015
“
Been there, Seen That how long does one have to stay in a place not to be called a tourist? Days, weeks, months, years? Walking through town with or without an A to Z, you never really comprehend how all the different places inter-connect. Time maps, mind maps...bouncing out from one place to another. Time and Place: the most determining factors in human life. How we love to organize time, the seemingly most abstract factor arranged in a circle - the world is the same shape on a flat piece of paper... Memory, time and place, connected in one person - we always seem to be a tourist for the day.
”
Martyn Last,” The map is not the territory”. England & Co Gallery 2001
“
...much thought is given to the use of materials. These can vary from plastic domestic rubbish to empty bottles and old telephone books, thrown away unwanted items that don't cost anything and appear to have a banal and superficial quality. By elevating the junk material, with its recognizable roots to an artwork one creates a surreal meaning with an absurd underlying humor.
”
Bert Jansen, krises nr. 6 1988
“
Martyn Last(1961) is opgeleid als beeldhouwer in de jaren tachtig aan de Rijksacademie te Amsterdam. Na een turbulente periode waarin hij allerlei verschillende materialen ( huid en huisraad ) gebruikte, is hij teruggekeerd naar de oorspronkelijke materialen van de beeldhouwkunst: steen en brons. Zijn ‘Zerstörte Welten’ zijn klein van stuk, die je ook manshoog kan voorstellen. Stonden vroeger bronzen beelden vaak op een stenen sokkel, nu verplettert Last met een brok graniet alledaagse bronzen voorwerpen, zoals een miniatuur tennisracket, Eiffeltoren of Manneke Pis. Een wereld van alledaagsheid die zomaar kan verdwijnen...in het onmetelijke universum... Statement van Last is dan ook: ‘The universe always wins’ Naast zijn Zerstörte Welten maakt Last ook grotere Sculpturae Domesticae (huiselijke beelden). Deze bestaan uit een assemblage van koperen voorwerpen, zoals een hoorn, naamplaatje en ketting, fraai gecomponeerd tot een geheel en geplaatst op een stenen sokkel. Deze Sculpturae Domesticae kunnen ook dienst doen als kaarsenstandaard. Deze objecten worden nu eens niet verpletterd maar tonen pontificaal het tijdelijke bestaansrecht van de bezitter, want ook hier geldt volgens Last: The universe always wins...
”
Marianne Schutte, Arttra Galerie 2014
“
Martyn Last (1961) heeft in de loop der jaren een veelzijdig oeuvre opgebouwd. Zijn passie voor de beeldhouwkunst en zijn eigen levensloop zijn vaste uitgangspunten. Als materiaal gebruikt hij verschillende materialen, zoals steen, brons, hout en papier. In 'Sculptura Sculptura ' toont Last beelden die o.a. samengesteld zijn uit granieten stenen, die hij gevonden heeft langs de Nederlandse Spoorwegen en kleine koperen objecten die hij op markten is tegengekomen. Last zorgt hier voor een opmerkelijke transformatie van vorm en inhoud. Ook in zijn collages 'Single- Us', zorgen titel en beeld voor verschillende betekenislagen...
”
Marianne Schutte, Arttra Galerie 2012
“
...his work always entails an antithesis, the simultaneous representation of oppositions: between the accidental and the composed, between banal reality and aesthetic art forms, between the kitschy and the meditative, between the general and the personal, between the concealing and the revealing. The paradoxical combination of the two holds the key to the motivation behind Martyn Last's artistry.
”
Bert Jansen Concealingly Revealing 2006
“
The white reliefs give a new interpretation to formal discoveries made by avant garde artists in the 1950 and 60s, especially the 'all-over' composition, random ordering and the white monochrome. These discoveries were exemplified in the 60s by artist like Sergio Camargo, to whose work Last pays a subtle homage. But they were really pioneered by Mondrian and Malevich, especially as regards their inner meaning. In his 'pier and Ocean' series (1914-15), which have also been described as the 'plus-minus' paintings
”
Guy Brett, “Martyn Last Painting and drawings”. Richard Salmon Gallery 1996
“
Martyn Last small bronzes are the compressed debris of our civilization left behind after The War of the Worlds.
”
Jane England, “Is there anybody out there?” 2008